LANDSVERK M38 PANTSERWAGEN
een restauratieproject
INLEIDING PRODUCTIE GESCHIEDENIS TAAK & BEMANNING RESTAURATIE GEZOCHT FOTO'S 1938-40 FILMS LINKS GASTENBOEK E-MAIL



Productie en levering, technische gegevens en registratietekens

In mei 1937 besloot Nederland tot de aanschaf van de aan Nederlandse eisen aangepaste Landsverk L180, die later als pantserwagen M38 (Model 1938) werd ingevoerd. De aanpassingen waren gebaseerd op de ervaringen met de twaalf in 1935 al bij Landsverk aangeschafte Landsverk L181 of pantserwagen M36. Naast andere onvolkomenheden werd het motorvermogen van de Daimler Benz motor van de M36 onvoldoende geacht. Dus werd voorgesteld een verbeterde versie van de M36 met Lincoln Zephyr motor aan te schaffen. Als deze modificatie niet mogelijk zou zijn, werd voorgesteld een ander model bij Landsverk aan te schaffen, namelijk de L180 met krachtige Büssing NAG-motor. Dit model pantserwagen was al in Denemarken in gebruik. Naast een aantal aangebrachte wijzigingen ten opzichte van de M36 werd een een aantal periscopen voor de chauffeur/schutter op de achterzijde van de romp aangebracht. De 14 pantserwagens M38 moesten in april 1938 afgeleverd worden. Twee daarvan waren bestemd om dienst te doen als commandowagens.

Landsverk L180

Uit onderstaande pagina uit het orderboek voor pantserwagens van Landsverk blijkt dat er 14 Pansarbilar L180 aan Rollo N.V., Den Haag, Artillerie-Inrichtingen zijn geleverd onder ordernummer 55200. Verder werden orders ontvangen uit Denemarken, Estland, Finland, Litouwen en Ierland.

De website van de fabriek geeft onderstaande gegevens wat betreft de aflevering (1 L180 ontbreekt):

Datum Order LV-nr Beställare Ant. Gällande
1936     Haerens Tekniske Korps, Danmark 2st  
31.5.1937 55130   Polisförvaltningen i Tallin, Estland 1st pansarbil,
113.466,-
30.10.1937 55180   Irländska fristaten,
Irland
2 st pansarbilar,
£ 12.150,--
16.3.1938 55200 L-180 Artillerie-Inrichtingen, Zaandam.
Holland
3st pansarbil L-180, 300.750,- kronor
19.4 .1938 55200 L-180 Artillerie-Inrichtingen, Zaandam. Holland 6st pansarbil L-180, 600.000,-
11.6.1938 55200 L-180 Artillerie-Inrichtingen, Zaandam. Holland 4st pansarbil L-180, 400.000,-
19.11.1937 55270 L-180 Irländska fristaten.
Irland
6 st pansarbilar L-180, 765.000,-
28.9.1939 55340/41   N.V.Rollo, Den Haag.
Holland
12st pansartorn, typ L-180, 218.400,-
1939     Irländska fristaten.
Irland
5st beslagtogs, pb m/41

De in september 1939 geleverde 12 Landsverk pantsertorens L180 waren bedoeld voor de Nederlandse pantserwagen M39 - een door DAF geconstrueerde zelfdragende pantserromp. Op 10 mei 1940 waren bij het Depot Cavalerie in Den Haag 8 M39's aanwezig, waavan twee nog zonder kanon.


Technische gegevens Nederlandse versie Landsverk L180 - Pantserwagen M38


Producent AB Landsverk in Landskrona te Zweden
Type Landsverk Pansarbil L180
Bouwjaar 1938 (ontwerp uit 1935)
Nederlandse benaming Pantserwagen M 38, 6x4
Chassis & motor Büssing-NAG (Duits)
Aantal cilinders V-8
Vermogen/toerental 150 pk / 3000 omw. per min
Totale lengte 5,87 meter
Totale breedte 2,24 meter
Totaal gewicht 7000 kg ( 7 ton)
Optiek Nedinsco, Venlo
Bewapening 3 Pantserwagensmitrailleurs M20 Lewis (7.9 mm.) 1 x 4 paw :Bofors 37mm kanon
Munitie brisant en pantserbrisantgranaten
Actieradius 306 km
Maximum snelheid ca. 65 km/u vooruit
ca. 40 km/u achteruit
Pantsering toren en rondom 9 mm, rest 5 mm dik
Bijzonderheden - 2 stuurinrichtingen en twee bestuurders;
- optische commando-installatie (dmv een signaalkast in de toren kon de wagencommandant via een electrisch circuit signaalteksten zoals vooruit rijden - vooruit halt - achteruit rijden - acheruit halt - verlichten op de commandokastjes die bij chauffeur en chauffeur/schutter wzaten)
- vast onderstel en carrosserie.



Registratietekens 2e Eskadron Pantserwagens


De pantserwagens waren van de volgende registratietekens voorzien:

  • voertuignummer: in wit boven de radiator aan de voorzijde, op beide voordeuren, op de koepel (achter het schietpantser) en op de achterzijde.
  • civiel kenteken: (alleen in het begin) combinatie van een letter als provincie-aanduiding (bij 1e E. Paw de 'N' voor Noord-Brabant, bij 2e E. Paw de 'L' voor Utrecht) met een volgnummer.
  • militair herkenningsteken: een rechthoek van ca. 12x20 cm met rood-wit-blauwe diagonale banen. In de witte baan met zwarte cijfers sinds september 1938 het militaire registratienummer bestaand uit de wapen-of dienstvakaanduiding (III voor de Cavalerie) en een volgnummer. Op de voorzijde schuin boven de boegmitrailleur en aan de achterzijde schuin onder het luik van de chauffeur/schutter.
  • militair kenteken: in oktober 1939 ingevoerd, oranje rechthoeken met in zwarte cijfers het in 1938 ingevoerde militaire registratienummer.
  • pelotonsaanduiding (?): op linker-en rechtervoorzijde van de koepel kleine gekleurde driehoeken. Mogelijk heeft dit de peletonsindeling aangeduid.
  • nationaliteitsaanduiding: sinds november 1939, een oranje driehoek met zwarte rand, de zijden niet groter dan 40 cm (i.v.m. camouflage) op de deuren, de motorkap en aan voor-en achterzijde van de romp
Kentekens op de pantserwagens van het 2e Eskadron
Civiel kenteken Voertuignr. Militair kenteken Voertuig
L-36244 13 III-705 Paw. M.38
L-36245 14 III-706 Paw. M.38
L-36246 15 III-707 Paw. M.38
L-36247 16 III-708 Paw. M.38
L-36248 17 III-709 Paw. M.38
L-36249 18 III-710 Paw. M.38
L-36250 19 III-711 Paw. M.38
L-36251 20 III-712 Paw. M.38
L-36252 21 III-713 Paw. M.38
L-36253 22 III-714 Paw. M.38
L-36254 23 III-715 Paw. M.38
L-36255 24 III-716 Paw. M.38
L-36256 C2 III-717 Cdo. Paw. M.38