In mei 1937
besloot Nederland tot de aanschaf van de aan Nederlandse
eisen aangepaste Landsverk L180, die later als pantserwagen M38 (Model
1938) werd ingevoerd. De aanpassingen waren gebaseerd op
de ervaringen met de twaalf in 1935 al bij Landsverk
aangeschafte Landsverk L181 of pantserwagen M36. Naast
andere onvolkomenheden werd het motorvermogen van de
Daimler Benz motor van de M36 onvoldoende geacht. Dus
werd voorgesteld een verbeterde versie van de M36 met
Lincoln Zephyr motor aan te schaffen. Als deze
modificatie niet mogelijk zou zijn, werd voorgesteld een
ander model bij Landsverk aan te schaffen, namelijk de
L180 met krachtige Büssing NAG-motor. Dit model
pantserwagen was al in Denemarken in gebruik. Naast een
aantal aangebrachte wijzigingen ten opzichte van de M36
werd een een aantal periscopen voor de chauffeur/schutter
op de achterzijde van de romp aangebracht. De 14
pantserwagens M38 moesten in april 1938 afgeleverd
worden. Twee daarvan waren bestemd om dienst te doen als
commandowagens.
Landsverk L180
Uit onderstaande
pagina uit het orderboek voor pantserwagens van Landsverk
blijkt dat er 14 Pansarbilar L180 aan Rollo
N.V., Den Haag, Artillerie-Inrichtingen zijn geleverd
onder ordernummer 55200. Verder werden orders ontvangen
uit Denemarken, Estland, Finland, Litouwen en Ierland.
De website van de
fabriek geeft onderstaande gegevens wat betreft de
aflevering (1 L180 ontbreekt):
Datum |
Order |
LV-nr |
Beställare |
Ant. |
Gällande |
1936 |
|
|
Haerens Tekniske Korps, Danmark |
2st |
|
31.5.1937 |
55130 |
|
Polisförvaltningen i Tallin,
Estland |
1st |
pansarbil,
113.466,- |
30.10.1937 |
55180 |
|
Irländska fristaten,
Irland |
2 st |
pansarbilar,
£ 12.150,-- |
16.3.1938 |
55200 |
L-180 |
Artillerie-Inrichtingen,
Zaandam.
Holland |
3st |
pansarbil
L-180, 300.750,- kronor |
19.4
.1938 |
55200 |
L-180 |
Artillerie-Inrichtingen,
Zaandam. Holland |
6st |
pansarbil
L-180, 600.000,- |
11.6.1938 |
55200 |
L-180 |
Artillerie-Inrichtingen,
Zaandam. Holland |
4st |
pansarbil
L-180, 400.000,- |
19.11.1937 |
55270 |
L-180 |
Irländska fristaten.
Irland |
6 st |
pansarbilar L-180, 765.000,- |
28.9.1939 |
55340/41 |
|
N.V.Rollo,
Den Haag.
Holland |
12st |
pansartorn,
typ L-180, 218.400,- |
1939 |
|
|
Irländska fristaten.
Irland |
5st |
beslagtogs, pb m/41 |
De in september
1939 geleverde 12 Landsverk pantsertorens L180 waren
bedoeld voor de Nederlandse pantserwagen M39 - een door
DAF geconstrueerde zelfdragende pantserromp. Op 10 mei
1940 waren bij het Depot Cavalerie in Den Haag 8 M39's
aanwezig, waavan twee nog zonder kanon.
Technische
gegevens Nederlandse versie Landsverk L180 - Pantserwagen
M38
Producent |
AB
Landsverk in Landskrona te Zweden |
Type
|
Landsverk
Pansarbil L180 |
Bouwjaar |
1938 (ontwerp
uit 1935) |
Nederlandse
benaming |
Pantserwagen
M 38, 6x4 |
Chassis
& motor |
Büssing-NAG
(Duits) |
Aantal
cilinders |
V-8
|
Vermogen/toerental |
150
pk / 3000 omw. per min |
Totale
lengte |
5,87
meter |
Totale
breedte |
2,24
meter |
Totaal
gewicht |
7000
kg ( 7 ton) |
Optiek |
Nedinsco,
Venlo |
Bewapening |
3
Pantserwagensmitrailleurs M20 Lewis (7.9 mm.) 1 x 4 paw :Bofors
37mm kanon |
Munitie |
brisant
en pantserbrisantgranaten |
Actieradius |
306
km |
Maximum
snelheid |
ca.
65 km/u vooruit
ca. 40 km/u achteruit |
Pantsering |
toren
en rondom 9 mm, rest 5 mm dik |
Bijzonderheden |
-
2 stuurinrichtingen en twee bestuurders;
- optische commando-installatie (dmv een
signaalkast in de toren kon de wagencommandant
via een electrisch circuit signaalteksten zoals
vooruit rijden - vooruit halt - achteruit rijden
- acheruit halt - verlichten op de
commandokastjes die bij chauffeur en
chauffeur/schutter wzaten)
- vast onderstel en carrosserie. |
Registratietekens 2e Eskadron Pantserwagens
De pantserwagens waren van de
volgende registratietekens voorzien:
- voertuignummer: in wit boven de radiator aan de
voorzijde, op beide voordeuren, op de koepel
(achter het schietpantser) en op de achterzijde.
- civiel
kenteken: (alleen in
het begin) combinatie van een letter als
provincie-aanduiding (bij 1e E. Paw de 'N' voor
Noord-Brabant, bij 2e E. Paw de 'L' voor Utrecht)
met een volgnummer.
- militair
herkenningsteken: een
rechthoek van ca. 12x20 cm met rood-wit-blauwe
diagonale banen. In de witte baan met zwarte
cijfers sinds september 1938 het militaire
registratienummer bestaand uit de wapen-of
dienstvakaanduiding (III voor de Cavalerie) en
een volgnummer. Op de voorzijde schuin boven de
boegmitrailleur en aan de achterzijde schuin
onder het luik van de chauffeur/schutter.
- militair
kenteken: in oktober
1939 ingevoerd, oranje rechthoeken met in zwarte
cijfers het in 1938 ingevoerde militaire
registratienummer.
- pelotonsaanduiding (?): op linker-en rechtervoorzijde
van de koepel kleine gekleurde driehoeken.
Mogelijk heeft dit de peletonsindeling aangeduid.
- nationaliteitsaanduiding: sinds november
1939, een oranje driehoek met zwarte rand, de
zijden niet groter dan 40 cm (i.v.m. camouflage)
op de deuren, de motorkap en aan voor-en
achterzijde van de romp
Kentekens op de
pantserwagens van het 2e Eskadron |
Civiel kenteken |
Voertuignr. |
Militair kenteken |
Voertuig |
L-36244 |
13 |
III-705 |
Paw. M.38 |
L-36245 |
14 |
III-706 |
Paw. M.38 |
L-36246 |
15 |
III-707 |
Paw. M.38 |
L-36247 |
16 |
III-708 |
Paw. M.38 |
L-36248 |
17 |
III-709 |
Paw. M.38 |
L-36249 |
18 |
III-710 |
Paw. M.38 |
L-36250 |
19 |
III-711 |
Paw. M.38 |
L-36251 |
20 |
III-712 |
Paw. M.38 |
L-36252 |
21 |
III-713 |
Paw. M.38 |
L-36253 |
22 |
III-714 |
Paw. M.38 |
L-36254 |
23 |
III-715 |
Paw. M.38 |
L-36255 |
24 |
III-716 |
Paw. M.38 |
L-36256 |
C2 |
III-717 |
Cdo. Paw.
M.38 |
|